söndag, augusti 03, 2008

Ray Bradbury - Fahrenheit 451

Fahrenheit 451 är en dystopi mycket lik Brave New World och 1984. Men den saknar något av det sting som finns i de böckerna.

Min smak förändras ganska mycket och ganska snabbt. Jag är långt bort från en actionperiod just nu. Speciellt som jag alldeles innan jag läste boken såg filmen Transformers. Så här: För mycket bra kulturyttring och jag behöver lite skräp för att neutralisera smaklökarna. Har sett en del ganska bra film på sistone, så jag behövde rensa hjärnan. Jag var lite av ett transformersfan som ung, och så dålig kan den inte vara, right? Nåväl, låt mig bara säga att jag neutraliserades.

Att säga att Fahrenheit 451 är litteraturens Transformersfilmatisering är att ta i. Riktigt så illa är den inte. Det är faktiskt en ganska decent bok. Eller.. The setting är nyskapande. Brandmän släcker inte längre bränder utan anlägger dem i hem där böcker upptäcks. En brandman kommer på att han nog tycker om att läsa, och revolterar mot systemet, hittar en avdankad professor som bara väntat på upproret och ... Men språket är inte så övertalande, genomförandet av idén liksom haltar.

Och vad är hela idén med spännande böcker? Jag tröttnar, gäspar, så fort någon form av spänning försöker byggas upp. Spännande böcker är som skräckfilm utan ljud, som plastbestick. Det tilltalar något primitivt hos en. Spänning är ointressant. Jag vill ha intellekt, inte evolutionär regression.

Fahrenheit 451 är kanske inte en dålig bok. Kanske är jag en dålig läsare.

Inga kommentarer: